Α.΄ Περίοδος
Θέμα: «Συνεργασία σχολείου ?οικογένειας: Πρακτικές ενίσχυσης της επικοινωνίας και αντιμετώπισης των δυσκολιών», ενδοσχολικό επιμορφωτικό σεμινάριο 15 ωρών στο πλαίσιο της δράσης 4 «Επιμόρφωση εκπαιδευτικών και μελών της σχολικής κοινότητας», του προγράμματος «Εκπαίδευση αλλοδαπών και Παλιννοστούντων μαθητών». 22&23 Νοεμβρίου 2013
Επιμορφώτρια: Δέσποινα Ζηλιασκοπούλου, Κλινική ψυχολόγος MSc Α.Π.Θ.- ψυχοθεραπεύτρια, Υπ. Διδάκτωρ Α.Π.Θ.
Περίληψη
Η συνεργασία σχολείου- οικογένειας διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην εκπαιδευτική και ψυχοκοινωνική ανάπτυξη και εξέλιξη του μαθητή. Το σεμινάριο εστιάζει στο θεωρητικό πλαίσιο και στις πρακτικές εφαρμογές που αφορούν το πολύπλευρο πεδίο της συνεργασίας σχολείου- οικογένειας. Ειδικότερα, η Α θεματική ενότητα στοχεύει α) στην ανάδειξη της σημαντικότητας της συνεργασίας ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς και στους γονείς, β) στην κατανόηση των βασικών παραγόντων που επηρεάζουν τη συνεργασία εκπαιδευτικών και γονέων και γ) στην εξοικείωση των συμμετεχόντων με το πλαίσιο συνεργασίας σχολείου- οικογένειας και τον σχεδιασμό κατάλληλων παρεμβάσεων. Η Β θεματική ενότητα στοχεύει α) στην εξοικείωση των συμμετεχόντων με το θεωρητικό πλαίσιο της επικοινωνίας, β) στην εξάσκηση στις βασικές δεξιότητες επικοινωνίας (π.χ. αντανάκλαση συναισθήματος), γ) στην κατανόηση της λειτουργίας των συγκρούσεων και δ) στην εξάσκηση στις τεχνικές διαχείρισης των συγκρούσεων (π.χ. απάντηση στην επικριτική ή ελεγκτική συμπεριφορά).
Το σεμινάριο περιλαμβάνει την παρουσίαση σύντομων θεωρητικών εισηγήσεων, τη συμμετοχή των εκπαιδευόμενων σε εργασίες σε ομάδες και βιωματικές ασκήσεις, και τη μελέτη περιπτώσεων.
Β.΄Περίοδος
Θέμα: «Χρήση σχολικών Εγχειριδίων και κατασκευή διδακτικού υλικού», ενδοσχολικό επιμορφωτικό σεμινάριο 15 ωρών στο πλαίσιο της δράσης 4 «Επιμόρφωση εκπαιδευτικών και μελών της σχολικής κοινότητας», του προγράμματος «Εκπαίδευση αλλοδαπών και Παλιννοστούντων μαθητών». 28&29 Μαρτίου 2014
Επιμορφωτής: Κυριάκος Μπονίδης, αναπληρωτής καθηγητής Α.Π.Θ.
Περίληψη
Α. Σκοπός
Σκοπός του επιμορφωτικού σεμιναρίου είναι οι συμμετέχοντες/ουσες, αφενός, να γνωρίσουν τη θεωρία, τα πεδία έρευνας και τα κριτήρια αξιολόγησης των προδιαγραφών της εκπαιδευτικής διαδικασίας και του εκπαιδευτικού υλικού και, αφετέρου, να εφαρμόσουν τις κυριότερες σχετικές ερευνητικές τεχνικές και τα κριτήρια αξιολόγησής τους, καθώς και να παραγάγουν ενδεικτικό έντυπο και ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό.
Β. Περιεχόμενα μάθησης, χρονοδιάγραμμα
Εισαγωγή στη θεματική του σεμιναρίου. Προσδιορισμός των όρων: προδιαγραφές της εκπαιδευτικής διαδικασίας, σχολικό βιβλίο, εκπαιδευτικό υλικό, παραγωγή, αξιολόγηση, έρευνα αξιολόγησης.
Ενότητα πρώτη:
Α. Θεωρία των «προδιαγραφών της εκπαιδευτικής διαδικασίας» (προγραμμάτων σπουδών, σχολικών βιβλίων, έντυπου και ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού):
- Χαρακτηριστικά και λειτουργίες των προδιαγραφών της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
- Η χρήση τους.
- Η κριτική σε αυτές.
- Ο/η εκπαιδευτικός, ο/η μαθητής/τρια και το εκπαιδευτικό υλικό.
Β. Η ανάπτυξη και η παραγωγή «των προδιαγραφών της εκπαιδευτικής
διαδικασίας»:
- Ο σχεδιασμός των προγραμμάτων σπουδών και η παραγωγή του εκπαιδευτικού υλικού.
- Η παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού κατά την ανάπτυξη των επίσημων προγραμμάτων σπουδών. Διαδικασίες παραγωγής εκπαιδευτικού υλικού και παραδείγματα
- Η ανάπτυξη προγραμμάτων διαδικασίας σε επίπεδο σχολικής μονάδας και τάξης και η παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού από τον/την εκπαιδευτικό και τους/τις μαθητές/τριες. Διαδικασίες παραγωγής εκπαιδευτικού υλικού και παραδείγματα.
Ενότητα δεύτερη: Η έρευνα και η αξιολόγηση των «προδιαγραφών της εκπαιδευτικής διαδικασίας»:
Α. Εισαγωγικά
- Σύντομο ιστορικό της έρευνάς τους.
- Στόχοι και (ιδεολογικές) κατευθύνσεις της σχετικής έρευνας.
- Η έρευνα των προδιαγραφών της εκπαιδευτικής διαδικασίας στην Ελλάδα.
Β. Πεδία έρευνας και ερευνητική διαδικασία:
- Η έρευνα της διαδικασίας παραγωγής και της εισαγωγής τους στην εκπαίδευση.
- Η έρευνά των προδιαγραφών της εκπαιδευτικής διαδικασίας ως ?προϊόντων?, η ανάλυση του κειμένου και του περι?κειμένου τους ως μέσων πολιτικών, πληροφοριακών και παιδαγωγικών: (Ι) από ιδεολογική σκοπιά, (ΙΙ) από επιστημονική σκοπιά, (ΙΙΙ) από παιδαγωγική σκοπιά και (IV) από άποψη μορφής και περιεχομένου βάσει κριτηρίων.
- Η έρευνα του τρόπου χρήσης των προδιαγραφών της εκπαιδευτικής διαδικασίας η έρευνα της άποψης των ομάδων αποδοχής γι΄ αυτές.
- Ερευνητικές τεχνικές και ?παραδείγματα? ανάλυσης (με ασκήσεις στην έρευνα των εν χρήσει επίσημων προδιαγραφών της εκπαιδευτικής διαδικασίας-εργασία σε ομάδες).
Γ. Η αξιολόγηση:
1, Η διαδικασία της αξιολόγησης.
- Κριτήρια αξιολόγησης των προδιαγραφών της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Δ. Κριτικοί και κοινωνικοί γραμματισμοί και εκπαιδευτικό υλικό