Σχέδιο διαχείρισης κρίσεων

ethnosimoΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ Π. & Δ. ΕΚΠ/ΣΗΣ

ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
ΔΝΣΗ Π. Ε  ΗΜΑΘΙΑΣ

5Ο 12/Θέσιο ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΒΕΡΟΙΑΣ

 

 

 

Εσωτερικός Κανονισμός Σχολικής Μονάδας Μνημόνιο Ενεργειών για τη Διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου

Το παρόν Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης για Σεισμό, Πυρκαγιά ή άλλο έκτακτο περιστατικό συντάχθηκε το Σεπτέμβριο του 2012 και θα παραμείνει σε ισχύ μέχρι την αλλαγή ή την επικαιροποίησή του.

Πίνακας περιεχομένων

1        Εισαγωγή.. 4

2        Σύνταξη Σχεδίου Έκτακτης Ανάγκης για Σεισμό ή άλλο έκτακτο περιστατικό   4

2.1          Ενέργειες Πριν το Σεισμό ή άλλο έκτακτο περιστατικό. 4

2.1.1             Γενικά Στοιχεία. 4

2.1.2             Ανάθεση Αρμοδιοτήτων στο Προσωπικό του Σχολείου. 4

3        Μνημόνιο αντιμετώπισης σεισμικού κινδύνου.. 8

3.1          Συμμετοχή Μαθητών. 8

3.2          Επισήμανση & Άρση Επικινδυνοτήτων. 8

3.3          Ενέργειες Κατά τη Διάρκεια του Σεισμού. 9

3.3.1             Ενέργειες Εκπαιδευτικών. 9

3.3.2             Ενέργειες Μαθητών. 10

3.4          Ενέργειες Μετά το Τέλος του Σεισμού. 10

3.4.1             Ενέργειες Διευθυντή / Υποδιευθυντών. 10

3.4.2             Ενέργειες Εκπαιδευτικών. 10

3.4.3             Ενέργειες Μαθητών. 11

3.4.4             Ενέργειες Ομάδων. 11

4        Διοργάνωση Ασκήσεων Ετοιμότητας.. 12

4.1          Άσκηση κατά τη διάρκεια διδασκαλίας. 12

4.2          Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος. 13

4.3          Διαδικασία Εκκένωσης του κτιρίου. 13

4.4          Αξιολόγηση Άσκησης. 14

5        Ενημέρωση Μαθητών – Εκπαιδευτικών – Γονέων.. 14

6        ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ.. 15

6.1          ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α- Διαδικασία Εκκένωσης της Σχολικής Μονάδας. 15

6.2          ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β – Πίνακας Μέτρων Αντισεισμικής Προστασίας ?. 19

6.3          ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Γ- Πίνακας εκπαιδευτικού και διοικητικού προσωπικού του σχολείου. 20

6.4          ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Δ. Πίνακας Ομάδων Εργασίας. 22

6.5          ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ε Ημερολόγιο Ασκήσεων Ετοιμότητας. 24

6.6          ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΣΤ – Χρήσιμα Τηλέφωνα. 25

6.7          ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ζ – Σχετικές Εγκύκλιοι ? Έγγραφα. 25

6.8          ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Η – Πρόγραμμα εκπαίδευσης Προσωπικού. 25

6.9          ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι- Πίνακας Προβλεπόμενου Υλικού. 26

1                   Εισαγωγή

Το 5ο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Βέροιας χαρακτηρίζεται, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.Δ. 17/1974 ως Δημόσιο Ανεξάρτητο Ίδρυμα (ΔΑΙ), σε υλοποίηση της αριθμ. 107/1/158/174 οδηγίας της Δ/νσης ΠΣΕΑ της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Τάξης, υποχρεούται να καταρτίσει Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας. Σε εφαρμογή του εν λόγω Σχεδίου καταρτίζεται ο παρών Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας. Αποστολή αυτού είναι η προστασία των εργαζομένων και των φοιτούντων στο Σχολείο αυτό μαθητών, η προστασία του κτιριακού συγκροτήματος, του εξοπλισμού και του αρχειακού υλικού, σε περιπτώσεις εκδήλωσης εκτάκτων περιστατικών.

Στην κατεύθυνση αυτή, στη σχολική μας μονάδα για το παρόν σχολικό έτος θα υλοποιηθούν τα ακόλουθα:

  • Επικαιροποίηση του Σχεδίου Έκτακτης Ανάγκης του Σχολείου
  • Διοργάνωση ασκήσεων ετοιμότητας για σεισμό ή άλλο έκτακτο περιστατικό.
  • Ενημέρωση του προσωπικού, των μαθητών, των γονέων και κηδεμόνων καθώς και των αρμόδιων φορέων που καλούνται να συνδράμουν στην υλοποίηση του Σχεδίου.

2                   Σύνταξη Σχεδίου Έκτακτης Ανάγκης για Σεισμό ή άλλο έκτακτο περιστατικό

Το παρόν Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης του 5ου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου Βέροιας, το οποίο στεγάζεται στο επί της οδού Ακροπόλεως 12 κτίριο δύο (2) ορόφων με υπόγειο, συντάχθηκε το Σεπτέμβριο του 2012 με ευθύνη του  Διευθυντή ???????., από την ομάδα σύνταξης του σχεδίου (αρχηγό και υπαρχηγό Πολιτικής Άμυνας) σύμφωνα με τις κατευθυντήριες οδηγίες του Ο.Α.Σ.Π., λοιπών αρμόδιων αρχών & φορέων και του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού και αφορά στη σχολική περίοδο ??????..

Το Σχέδιο αυτό θα επικαιροποιηθεί κατά τη διάρκεια της κάθε σχολικής χρονιάς, οποτεδήποτε κρίνεται απαραίτητο.

2.1            Ενέργειες Πριν το Σεισμό ή άλλο έκτακτο περιστατικό

2.1.1        Γενικά Στοιχεία

1.Την ευθύνη σύνταξης του παρόντος Σχεδίου και συντονισμού των ενεργειών για την εφαρμογή του έχει ο Διευθυντής του Σχολείου, ο οποίος στη συνέχεια θα υποβάλει σχετική βεβαίωση σύνταξης του στην οικεία Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Ο Διευθυντής ορίζεται αυτοδίκαια ως Αρχηγός ΔΑΙ με Υπαρχηγό τον Υποδιευθυντή της εκπαιδευτικής μονάδας.

  1. Ο Σύλλογος των Εκπαιδευτικών είναι υπεύθυνος για τον έλεγχο της εφαρμογής του Σχεδίου και κυρίως για το μέρος των ενεργειών που τους αναλογούν, πριν, κατά τη διάρκεια και μετά από κάθε συμβάν ή άσκηση ετοιμότητας.
  2. Ο Σύλλογος των Εκπαιδευτικών συμμετέχει στις δοκιμαστικές εφαρμογές του Σχεδίου και κάνει σχετικές προτάσεις για την επικαιροποίηση και τη βελτίωσή του.
  3. Ο Σύλλογος των Εκπαιδευτικών ενέκρινε μετά από πρόταση του Διευθυντή τη σύνθεση των ομάδων εργασίας που περιγράφονται στην επόμενη παράγραφο και οι οποίες θα μεριμνήσουν για τις ενέργειες διαχείρισης κινδύνου στο Σχολείο μας.

2.1.2         Ανάθεση Αρμοδιοτήτων στο Προσωπικό του Σχολείου

Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου:

  • Ενημερώνονται για το Σχέδιο και το μελετούν ώστε να γνωρίζουν τα καθήκοντά τους.
  • Εκπαιδεύονται και εκπαιδεύουν τους μαθητές σχετικά με τις ενέργειες που προβλέπονται για την εφαρμογή του Σχεδίου Έκτακτης Ανάγκης, συμμετέχοντας στις προβλεπόμενες ασκήσεις ετοιμότητας.
  • Μεριμνούν για τη βελτίωση του Σχεδίου κάνοντας σχετικές προτάσεις.

Προσωπικό του Σχολείου

α. Διευθυντής/ντρια ( αρχηγός ΔΑΙ ): ??????..

β. Υποδιευθυντής ( υπαρχηγός ΔΑΙ ): ????????..

γ. Προσωπικό. Άνδρες : ?? Γυναίκες: ?.. Μαθητές: ????

δ. Προσωπικό Πολιτικής Άμυνας: Άνδρες: ?. Γυναίκες ?.:, Σύνολο: ?.

2.1.2.1   Γενικός Υπεύθυνος

Διευθυντής: ????.., με αναπληρωτές τον Υποδιευθυντή: ?????????

Αρμοδιότητες:

  • Ευθύνη εκπόνησης του Σχεδίου.
  • Συντονισμός όλων των σχετικών ενεργειών.
  • Ευθύνη για εκπαίδευση, προετοιμασία & συντονισμό του προσωπικού και των μαθητών.
  • Υποβολή σχετικής Βεβαίωσης σύνταξης του Σχεδίου στην οικεία Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, μετά την έγκρισή του από το εκπαιδευτικό προσωπικό κατά τη διάρκεια της σχετικής συνεδρίασης.
  • Λήψη αποφάσεων σχετικά με τις ελλείψεις που παρατηρήθηκαν κατά τη διάρκεια του σχετικού ελέγχου από την Ομάδα Σύνταξης του Σχεδίου , καθώς και τις προτάσεις των υπολοίπων Ομάδων Εργασίας.
  • Γνωστοποίηση στους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών ότι μετά από ένα συμβάν θα πρέπει να παραλάβουν τα παιδιά τους από το χώρο καταφυγής του σχολείου, εάν αποφασιστεί από τους αρμοδίους φορείς η διακοπή της λειτουργίας των σχολικών μονάδων.

2.1.2.2  Ομάδα Σύνταξης του Σχεδίου

Μέλη:

α. Διευθυντής ( αρχηγός ΔΑΙ )

β. Υποδιευθυντής ( υπαρχηγός ΔΑΙ )

γ. Σύλλογος Διδασκόντων

Αρμοδιότητες:

  • Εκπόνηση του Σχεδίου.
  • Διενέργεια τακτικού ελέγχου των χώρων του κτιρίου κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς και καταγραφή των ελλείψεων που παρατηρούνται σχετικά με την τήρηση βασικών προϋποθέσεων για την εφαρμογή του Σχεδίου όπως:
  • Ανάρτηση του Σχεδίου στις αίθουσες, στους διαδρόμους, στο χώρο εισόδου του σχολείου κ.λπ.
  • Επισήμανση των οδών διαφυγής και των εξόδων του κτιρίου.
  • Δυνατότητα πρόσβασης στις οδούς διαφυγής και τις εξόδους του κτιρίου.
  • Προμήθεια απαραίτητων εφοδίων όπως: ραδιόφωνο με μπαταρίες, τηλεβόας, βασικά είδη παροχής πρώτων βοηθειών, κ.λπ.
  • Επισήμανση και άρση των επικινδυνοτήτων στους χώρους του σχολείου.
  • Επιλογή του χώρου καταφυγής των μαθητών.
  • Ενημέρωση των εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων ? κηδεμόνων.
  • Επικαιροποίηση των στοιχείων επικοινωνίας των γονέων και κηδεμόνων των μαθητών. Δημιουργία σχετικών καταλόγων και τοποθέτησή τους σε κάθε αίθουσα (π.χ. μέσα στο βιβλίο Ύλης) .
  • Μέριμνα για απρόσκοπτη και ταχεία πρόσβαση στους κεντρικούς διακόπτες ηλεκτροδότησης, καυστήρα θέρμανσης και παροχής νερού.
  • Συνεχής ενημέρωση για τις επικαιροποιημένες ενέργειες προστασίας από τον Ο.Α.Σ.Π. και την Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας.

Ο Αρχηγός Πολιτικής Άμυνας του Ιδρύματος αναγράφει στο Ημερολόγιο Ενεργειών σε ποιες ενέργειες έχει προβεί για την Οργάνωση της Πολιτικής Άμυνας του Ιδρύματος, την προμήθεια των υλικών, την εκπαίδευση του προσωπικού, καθώς και κάθε άλλο σημαντικό γεγονός που λαμβάνει χώρα στο Σχολείο.

2.1.2.3  Ομάδα Ασφάλειας- Ελέγχου Προσέγγισης μαθητών σε επικίνδυνα σημεία

Μέλη: όπως αναφέρονται στο Παράρτημα Δ (6.4) Πίνακας ομάδων εργασίας

Αρμοδιότητες:

  • Περιορισμός των μαθητών στο χώρο που έχει οριστεί ως ασφαλής χώρος καταφυγής.
  • Αποτροπή της προσέγγισης των μαθητών σε επικίνδυνα σημεία (προσόψεις κτιρίων, στύλους, ηλεκτροφόρα καλώδια κ.λπ.).

2.1.2.4  Ομάδα Παροχής Πρώτων Βοηθειών

Η Ομάδα αυτή συγκροτείται από τους καθηγητές Φυσικής Αγωγής καθώς και εκπαιδευτικούς και διοικητικό προσωπικό που έχουν επιμορφωθεί σχετικά.

Μέλη: όπως αναφέρονται στο Παράρτημα Δ (6.4) Πίνακας ομάδων εργασίας

Αρμοδιότητες:

  • Ενημέρωση σχετικά με το χώρο αποθήκευσης του φαρμακευτικού υλικού της σχολικής μονάδας.
  • Μέριμνα για την πληρότητα του φαρμακευτικού υλικού και ενημέρωση του Διευθυντή για την ανάγκη προμήθειας απαραίτητων υλικών.
  • Ενημέρωση των μελών της Ομάδας, κατά προτεραιότητα, για θέματα παροχής πρώτων βοηθειών.
  • Μέριμνα για την ενημέρωση των ιδίων και των συναδέλφων τους σε θέματα παροχής πρώτων βοηθειών (με τη σύμφωνη γνώμη του Διευθυντή), συν- διοργανώνοντας ημερίδες ή σεμινάρια με τον αρμόδιο φορέα της Πολιτείας για σχετικά θέματα.
  • Παροχή πρώτων βοηθειών σε μαθητές ή μέλη του προσωπικού του σχολείου σε περίπτωση τραυματισμού τους.
  • Ως χώρος της εγκατάστασης Σταθμού Α’ Βοηθειών ορίζεται ο χώρος: Στο νότιο τμήμα του προαυλίου, στα παγκάκια κάτω από τα δέντρα .
  • Θα υπάρξει συνεργασία με τα συστεγαζόμενα ΔΑΙ, αν υπάρχουν.

2.1.2.5  Ομάδα Πυρασφάλειας

Η Ομάδα Πυρασφάλειας είναι επιφορτισμένη να μεριμνά, να οργανώνει το σύστημα πυρόσβεσης και να καταστέλλει την εκδήλωση πυρκαγιάς στο αρχικό της στάδιο εφόσον πρώτα εκκενωθεί το κτίριο ή παράλληλα της εκκένωσης αν οι συνθήκες το επιτρέπουν.

Μέλη: όπως αναφέρονται στο Παράρτημα Δ (6.4) Πίνακας ομάδων εργασίας

Αρμοδιότητες:

  • Ενημέρωση σχετικά με τα μέσα πυρόσβεσης της σχολικής μονάδας.
  • Εισήγηση προμήθειας των απαραίτητων μέσων πυρόσβεσης και μέριμνα για την τοποθέτησή τους στο σχολικό κτίριο.
  • Τακτικός έλεγχος της κατάστασης των πυροσβεστικών μέσων και του καυστήρα της κεντρικής θέρμανσης.
  • Γνώση της χρήσης των μέσων πυρόσβεσης σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
  • Μέριμνα για την ενημέρωση των ιδίων και των συναδέλφων τους σε θέματα πυρόσβεσης συν-διοργανώνοντας ημερίδες με τον αρμόδιο φορέα της Πολιτείας καθώς και εκπαίδευσή τους στη χρήση των πυροσβεστικών μέσων, μέσω πρακτικής εφαρμογής.

Προτείνεται:

  • Στους χώρους εκπαίδευσης (αίθουσες, διαδρόμους, κλπ. ) κάθε 15 μ. και ένας πυροσβεστήρας ξηράς σκόνης 6 kg
  • Στους χώρους των εργαστηρίων και των γυμναστηρίων ένας πυροσβεστήρας 12 kg ξηράς σκόνης.
  • Στο χώρο του λεβητοστασίου ένας πυροσβεστήρας οροφής 12 kg ξηράς σκόνης πάνω από τον καυστήρα και ένας πυροσβεστήρας διοξειδίου άνθρακα 6 kg στην είσοδο του λεβητοστασίου.

2.1.2.6  Ομάδα Ελέγχου Δικτύων-Αποκατάστασης Βλαβών

Μέλη: όπως αναφέρονται στο Παράρτημα Δ (6.4) Πίνακας ομάδων εργασίας.

Αρμοδιότητες:

  • Γνώση της θέσης των κεντρικών διακοπτών ηλεκτροδότησης και ύδρευσης, καθώς και πώς θα γίνει η διακοπή στην ηλεκτροδότηση και στην υδροδότηση του Σχολείου με ασφάλεια.
  • Σύνταξη προτάσεων προς το Διευθυντή ώστε να γίνει προμήθεια κατάλληλου εξοπλισμού μόνωσης (εάν δεν υπάρχει ήδη): μονωτικά γάντια και μπότες, κ.ά.

2.1.2.7  Ομάδα Αναζήτησης Ατόμων που δεν έχουν παρουσιαστεί στο χώρο καταφυγής

Μέλη: όπως αναφέρονται στο Παράρτημα Δ (6.4) Πίνακας ομάδων εργασίας.

Αρμοδιότητες:

  • Αναζήτηση των κατόψεων του σχολείου και ενημέρωση για όλους τους χώρους του σχολικού κτιρίου.
  • Διενέργεια σχετικού ελέγχου για να αποκτήσει η Ομάδα πλήρη γνώση των επιμέρους χώρων ώστε να είναι αποτελεσματική σε περίπτωση που χρειαστεί.

2.1.2.8  Ομάδα Φύλαξης του Αρχείου του σχολείου

Μέλη: όπως αναφέρονται στο Παράρτημα Δ (6.4) Πίνακας ομάδων εργασίας.

Αρμοδιότητες:

  • Γνώση του χώρου φύλαξης και των περιεχομένων ειδών του αρχείου της σχολικής μονάδας.
  • Ενημέρωση για τα στοιχεία που εμπεριέχονται στους υπολογιστές της γραμματείας του σχολείου, καθώς και για τα μέσα αποθήκευσης των εφεδρικών αντιγράφων της βάσης δεδομένων.
  • Επεξεργασία στοιχείων και καθορισμός της διαδικασίας που θα ακολουθηθεί, εάν χρειαστεί, για την ασφαλή μεταφορά του αρχείου.

2.1.2.9  Υπεύθυνοι Επικοινωνίας με τους αρμόδιους φορείς

Μέλη: Διευθυντής/ντρια του Σχολείου

Αρμοδιότητες:

  • Καταγραφή των τηλεφώνων των εμπλεκομένων φορέων-υπηρεσιών στη διαχείριση της έκτακτης ανάγκης, ώστε να είναι εφικτή η επικοινωνία με τους αρμόδιους φορείς, μετά την εκδήλωση ενός έκτακτου περιστατικού και την εκκένωση της σχολικής μονάδας.
  • Επεξεργασία εναλλακτικών λύσεων επικοινωνίας (π.χ. αγγελιοφόρος) σε περίπτωση που οι γραμμές τηλεφωνίας τεθούν εκτός λειτουργίας.
  • Ενημέρωση των εμπλεκομένων υπηρεσιών σχετικά με τον τρόπο επικοινωνίας που έχει καθοριστεί σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

2.1.2.10                      Υποστήριξη ΑμεΑ

Μέλη: Όλο το εκπαιδευτικό και το διοικητικό προσωπικό του σχολείου.

Η Ομάδα σε περίπτωση σεισμού θα αποτελείται από το διοικητικό προσωπικό του σχολείου και από εκπαιδευτικούς που δεν έχουν διδασκαλία κατά την εκδήλωση του σεισμού, δηλαδή εν δυνάμει όλους τους εκπαιδευτικούς.

Αρμοδιότητες:

Όλο το εκπαιδευτικό και το διοικητικό προσωπικό του σχολείου πρέπει να γνωρίζει σε ποια αίθουσα βρίσκεται το Άτομο με Αναπηρία, ώστε να κατευθυνθούν στην συγκεκριμένη αίθουσα για να το βοηθήσουν να την εκκενώσει. Πρέπει επίσης να γνωρίζουν τις ανάγκες του Ατόμου με Αναπηρία.

Παρατήρηση: Σε περίπτωση ανάγκης κατά τη λειτουργία του Ολοήμερου Σχολείου τον και συντονισμού των ενεργειών για την εφαρμογή του αναλαμβάνουν ο υπεύθυνος του ολοημέρου και οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν την συγκεκριμένη ημέρα και ώρα σύμφωνα με το σχέδιο που εκπονήθηκε.

3                   Μνημόνιο αντιμετώπισης σεισμικού κινδύνου

Η Ελλάδα κατέχει την πρώτη θέση από άποψη σεισμικότητας στην Ευρώπη και την έκτη σε παγκόσμιο επίπεδο. Είναι γενικά παραδεκτό ότι η μείωση των επιπτώσεων των σεισμών μπορεί να επιτευχθεί εάν οι πολίτες έχουν ενημερωθεί σχετικά με τα μέτρα αντισεισμικής προστασίας που πρέπει να λάβουν πριν, κατά τη διάρκεια και μετά από σεισμό. Σε ότι αφορά στη σχολική κοινότητα, καθοριστικής σημασίας είναι η ανάπτυξη αντισεισμικής συνείδησης και συμπεριφοράς στους εκπαιδευτικούς και στους μαθητές με τη διαρκή ευαισθητοποίηση, ενημέρωση και εκπαίδευσή τους.

3.1            Συμμετοχή Μαθητών

Οι μαθητές:

  • Ενημερώνονται για το φαινόμενο του σεισμού και τα ενδεδειγμένα μέτρα προστασίας πριν, κατά τη διάρκεια και μετά από ένα σεισμό
  • Ενημερώνονται για το Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης του σχολείου.
  • Συμμετέχουν στις ασκήσεις ετοιμότητας και εκπαιδεύονται στην εφαρμογή του Σχολικού Σχεδίου Έκτακτης Ανάγκης για περίπτωση σεισμού.

3.2            Επισήμανση & Άρση Επικινδυνοτήτων

Η Ομάδα Σύνταξης του Σχεδίου είναι υπεύθυνη για την επισήμανση και τη σύνταξη προτάσεων για άρση των τυχόν επικινδυνοτήτων που υπάρχουν στους χώρους του κτιρίου και του προαυλίου του σχολείου.

Με τον όρο αυτό εννοούνται οι απαραίτητες προσεισμικές παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν, με στόχο την αποφυγή τραυματισμών των μαθητών και του προσωπικού του σχολείου, που μπορεί να προκληθούν από βλάβες σε μη δομικά στοιχεία του κτιρίου και στον εξοπλισμό του.

ΕΠΙΠΕΔΟ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑ

(ΝΑΙ/ΟΧΙ)ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣΑίθουσες διδασκαλίας, Εργαστήρια, Αμφιθέατρα, Γυμναστήρια  Απομακρύνετε θρανία και έδρες από τις τζαμαρίες και τις εξόδουςΝαι Τοποθετήστε ειδική μεμβράνη στα τζάμια των βιβλιοθηκών ή τοποθετήστε αυτές σε σημείο απομακρυσμένο από τις θέσεις των μαθητώνΝαιΔεν έχουν τοποθετηθεί ειδικές μεμβράνεςΤοποθετήστε τα βαριά και εύθραυστα αντικείμενα σε χαμηλά και ασφαλή σημεία.Ναι Στερεώστε με κλειστά άγκιστρα τους πίνακες και τα κάδρα.Ναι Στερεώστε γερά τα φωτιστικά, τους προβολείς, τα μεγάφωνα κ.λπ.Ναι Εξασφαλίστε τις πόρτες και τα συρτάρια των ντουλαπιών, ώστε να μην ανοίγουν.Ναι Αποθηκεύστε τα τοξικά και εύφλεκτα υλικά σε κλειστά ντουλάπια.Ναι    Δίοδοι διαφυγής- Εκκένωση  Διατηρείτε τους διαδρόμους ελεύθερους από ντουλάπες, θρανία, κ.λπ.Ναι Στερεώστε με σιδηρογωνιές στον τοίχο βιβλιοθήκες, προθήκες, ράφια.Ναι Τοποθετήστε ειδικούς ιμάντες εμπρός από βιβλία σε ανοιχτές βιβλιοθήκες και ράφια.Ναι Οι πόρτες εξόδου να ανοίγουν προς τα έξω και να μην κλειδώνονται.Ναι

Στερεώστε καλά ψευδοροφές, χωρίσματα, σωληνώσεις κ.λπ. που βρίσκονται κατά μήκος των διαδρόμων διαφυγής.

Ναι Στηρίξτε καλά τα κιγκλιδώματα σε κλιμακοστάσια και εξώστες.Ναι    Εγκαταστάσεις, Δίκτυα, Συσκευές, Πρώτες Βοήθειες  Στερεώστε καλά τα σώματα θέρμανσης, κλιματισμού, ανεμιστήρες, κ.λπ.Ναι Ενημερωθείτε για τη θέση και τη λειτουργία των διακοπτών ηλεκτρικού και νερού.Ναι Τοποθετήστε τους πυροσβεστήρες- με οδηγίες χρήσης- σε κατάλληλες θέσεις και στηρίξτε τους με ελαστικούς ιμάντες.Ναι Εξασφαλίστε τη στερέωση των ηλεκτρονικών υπολογιστών και στηρίξτε καλά οθόνες και άλλες συσκευές πάνω στα γραφεία.Ναι Τοποθετήστε σε ασφαλή και ευπρόσιτη θέση το κουτί των Πρώτων Βοηθειών.Ναι    Προαύλιο Σχολείου, Χώροι Καταφυγής   Στερεώστε καλά όλα τα αναρτημένα στοιχεία στους εξωτερικούς τοίχους του κτιρίου, όπως μάρμαρα, μαρκίζες, μεγάφωνα, προβολείς, πινακίδες, κ.λπ.Ναι Στηρίξτε καλά τις καμινάδες του κτιρίου.Ναι Μπασκέτες, στύλοι της ΔΕΗ, πεσμένα καλώδια, μάντρες, ζαρντινιέρες, γλυπτά, στέγαστρα, κρουνοί κ.λπ. που βρίσκονται στο προαύλιο του σχολείου, αποτελούν επικινδυνότητες σε περίπτωση σεισμούΝαι

 

3.3            Ενέργειες Κατά τη Διάρκεια του Σεισμού

3.3.1         Ενέργειες Εκπαιδευτικών

  • Διατηρούν την ψυχραιμία τους.
  • Ζητούν από τους μαθητές τους να καλυφθούν κάτω από τα θρανία τους, κρατώντας με το χέρι τους το πόδι του θρανίου, δίνοντας την οδηγία: «Παιδιά καλυφθείτε – Σεισμός». Οι ίδιοι προφυλάσσονται κάτω από την έδρα.
  • Προφυλάσσονται κατάλληλα ανάλογα με τη θέση που βρίσκονται την ώρα του σεισμού, σύμφωνα με την οδηγία: «Μένω στο χώρο που βρίσκομαι, Σκύβω, Καλύπτομαι, Κρατιέμαι», εάν δεν βρίσκονται σε αίθουσα διδασκαλίας την ώρα της δόνησης. Πιο συγκεκριμένα εάν δεν υπάρχει γερό, ξύλινο τραπέζι ή γραφείο για να καλυφθούν στο χώρο που βρίσκονται, πλησιάζουν στο δάπεδο και καλύπτουν το κεφάλι και τον αυχένα με τα χέρια τους.
  • Παραμένουν προφυλαγμένοι για όσο χρόνο διαρκεί ο σεισμός.
  • Καλύπτονται αμέσως κάτω από τα θρανία τους κρατώντας με το χέρι τους το πόδι του θρανίου, εάν την ώρα του σεισμού βρίσκονται μέσα στις αίθουσες διδασκαλίας
  • Προφυλάσσονται κατάλληλα ανάλογα με τη θέση που βρίσκονται την ώρα του σεισμού (π.χ. διάδρομο, τουαλέτα), σύμφωνα με την οδηγία: «Μένω στο χώρο που βρίσκομαι, Σκύβω, Καλύπτομαι, Κρατιέμαι», εάν δεν βρίσκονται σε αίθουσα διδασκαλίας. Εάν στο χώρο που βρίσκονται δεν υπάρχει γερό, ξύλινο τραπέζι ή γραφείο για να καλυφθούν, πλησιάζουν στο δάπεδο και καλύπτουν το κεφάλι και τον αυχένα με τα χέρια τους.
  • Παραμένουν προφυλαγμένοι για όσο χρόνο διαρκεί ο σεισμός.
  • Παραμένουν στον αύλειο χώρο, μακριά από τις όψεις του κτιρίου, εάν βρίσκονται στο προαύλιο κατά τη διάρκεια της σεισμικής δόνησης.
  • Διατηρούν την ψυχραιμία τους και μεριμνούν για την ανύψωση του ηθικού των μαθητών και του προσωπικού.
  • Επιτηρούν την εφαρμογή του Σχεδίου Έκτακτης Ανάγκης, δηλαδή την ασφαλή εκκένωση των αιθουσών και τη συγκέντρωση των μαθητών στο προαύλιο του σχολείου.
  • Επικοινωνούν με την προϊσταμένη τους αρχή και άλλους αρμόδιους φορείς για να ενημερωθούν ή να ενημερώσουν για τυχόν προβλήματα που προέκυψαν από το σεισμό.
  • Λαμβάνουν, κατά την κρίση τους, κάθε μέτρο για τη διασφάλιση της ζωής και της ακεραιότητας διδασκομένων και διδασκόντων, καθώς και της περιουσίας του Δημοσίου.
  • Διατηρούν την ψυχραιμία τους και μεριμνούν για την ανύψωση του ηθικού των μαθητών τους και των συναδέλφων τους.
  • Μετά το τέλος της σεισμικής δόνησης, σηκώνονται και ζητούν από τους μαθητές να προετοιμαστούν για την εκκένωση της αίθουσάs τους.
  • Ανοίγουν την πόρτα της αίθουσας, ελέγχουν για τυχόν επικινδυνότητες, παρακολουθούν την εκκένωση των αιθουσών που προηγούνται της δικής τους και δίνουν το έναυσμα της εκκένωσης όταν έρθει η σειρά της συγκεκριμένης αίθουσας, σύμφωνα με το Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης του Σχολείου (Παράρτημα Α).
  • Παίρνουν μαζί τους το απουσιολόγιο, το βιβλίο ύλης και την κατάσταση με τα στοιχεία των γονέων και κηδεμόνων των μαθητών που υπάρχει στην αίθουσα, πριν την εκκενώσουν.
  • Βεβαιώνονται ότι δεν έμεινε κανένας μαθητής μέσα στην αίθουσα.
  • Ζητούν από τους μαθητές τους να μην τρέχουν, να κινούνται γρήγορα αλλά με ηρεμία και τάξη κατά την εκκένωση του κτιρίου.
  • Καταμετρούν τους μαθητές τους στο χώρο συγκέντρωσης.
  • Ενεργούν σύμφωνα με τις αρμοδιότητες που τους έχουν ανατεθεί στο Σχέδιο.
  • Μετά το τέλος της σεισμικής δόνησης, βγαίνουν από τα θρανία κάτω από τα οποία είχαν προφυλαχθεί, και προετοιμάζονται για την εκκένωση της αίθουσας σύμφωνα με τις οδηγίες του εκπαιδευτικού τους.
  • Εκκενώνουν το σχολικό κτίριο, σύμφωνα με το Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης του Σχολείου, χωρίς να τρέχουν, γρήγορα και με τάξη.
  • Συγκεντρώνονται ανά τμήμα στο κεντρικό προαύλιο και βοηθούν τον εκπαιδευτικό τους να πάρει παρουσίες.
  • Ακολουθούν τις οδηγίες που τους δίνονται από τους εκπαιδευτικούς.
  • Παραμένουν στο χώρο καταφυγής έως ότου παραληφθούν από τους γονείς ή τους κηδεμόνες τους, σε περίπτωση που ανακοινωθεί απόφαση διακοπής της λειτουργίας του Σχολείου.
  • Εάν οι μαθητές βρεθούν μόνοι τους εντός του σχολικού κτιρίου π.χ. διάδρομο, τουαλέτα (εκτός αίθουσας διδασκαλίας), προφυλάσσονται κατάλληλα ανάλογα με το χώρο που βρίσκονται την ώρα του σεισμού και εκκενώνουν το σχολικό κτίριο μετά το πέρας της σεισμικής δόνησης σύμφωνα με το Σχέδιο του Σχολείου, δηλαδή κατευθύνονται στο προαύλιο του Σχολείου και ενσωματώνονται με το τμήμα τους.
  • Εάν κατά τη διάρκεια της εκκένωσης του κτιρίου εκδηλωθεί νέα σεισμική δόνηση, οι μαθητές προφυλάσσονται κατάλληλα ανάλογα με τη θέση που βρίσκονται (κλιμακοστάσιο, διάδρομο κ.α.), σύμφωνα πάντοτε με την οδηγία: «Μένω στο χώρο που βρίσκομαι, Σκύβω, Καλύπτομαι, Κρατιέμαι». Μετά το πέρας του σεισμού αυτού συνεχίζουν κανονικά την εκκένωση του σχολικού κτιρίου.

3.3.2        Ενέργειες Μαθητών

3.4             Ενέργειες Μετά το Τέλος του Σεισμού

3.4.1         Ενέργειες Διευθυντή / Υποδιευθυντών

3.4.2        Ενέργειες Εκπαιδευτικών

3.4.3        Ενέργειες Μαθητών

3.4.4        Ενέργειες Ομάδων

3.4.4.1  Γενικός Υπεύθυνος για τις Ενέργειες Διαχείρισης του Σεισμικού Κινδύνου

Ο Διευθυντής με αναπληρωτή τον Υποδιευθυντή αναλαμβάνει:

  • Το συντονισμό όλων των σχετικών ενεργειών για την ασφαλή εκκένωση του σχολικού κτιρίου σύμφωνα με το Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης για Σεισμό
  • Την επικοινωνία με την Προϊσταμένη Αρχή για να ενημερώσει και να ενημερωθεί σχετικά, και άλλους φορείς όταν κριθεί αναγκαίο.
  • Τη μέριμνα για την παραμονή των μαθητών στο χώρο καταφυγής έως ότου ενημερωθεί για τις περαιτέρω ενέργειες από τους αρμοδίους. Σε περίπτωση που ανακοινωθεί απόφαση διακοπής της λειτουργίας των σχολείων μεριμνά για την ασφαλή παραμονή των μαθητών στο χώρο καταφυγής έως ότου τους παραλάβουν οι γονείς τους.
  • Παρέχει πρώτες βοήθειες σε οποιονδήποτε έχει σχετική ανάγκη.
  • Συγκεντρώνει τους τραυματίες που μπορούν να μετακινηθούν σε πρόσφορο σημείο διακομιδής, κοντά στην έξοδο του κεντρικού προαύλιου του σχολείου, ενώ τους βαριά τραυματισμένους τους παρέχει βοήθεια στη θέση που βρίσκονται, έως ότου φτάσει το Ε.Κ.Α.Β.
  • Παρεμβαίνει για την κατάσβεση μικροεστιών πυρκαγιάς.
  • Ελέγχει επίσης την κατάσταση του καυστήρα κεντρικής θέρμανσης και ενημερώνει το Διευθυντή για τυχόν προβλήματα ή βλάβη.
  • Ελέγχει τα Δίκτυα.
  • Μεριμνά για τη διακοπή της ηλεκτροδότησης και της ύδρευσης του σχολείου.
  • Ομάδα Αναζήτησης Ατόμων που δεν έχουν παρουσιαστεί στο χώρο καταφυγής
  • Εντοπίζει μαθητές ή εκπαιδευτικούς που δεν έχουν παρουσιαστεί στο χώρο καταφυγής και είναι ίσως τραυματισμένοι ή εγκλωβισμένοι.
  • Συνεργάζεται με την Ομάδα Παροχής Πρώτων Βοηθειών.

3.4.4.2  Ομάδα Παροχής Πρώτων Βοηθειών

3.4.4.3  Ομάδα Πυρασφάλειας

3.4.4.4  Ομάδα Ελέγχου Δικτύων-Αποκατάστασης Βλαβών

3.4.4.5  Ομάδα Φύλαξης του Αρχείου του σχολείου

Μεριμνά για τη φύλαξη του αρχείου και των φορητών περιουσιακών στοιχείων του σχολείου (π.χ. υπολογιστές, προβολείς κ.λπ.) μέχρι την αποκατάσταση της ασφάλειάς τους ή τη μεταφορά τους σε ασφαλές μέρος.

3.4.4.6  Ομάδα Ασφάλειας-Ελέγχου Προσέγγισης μαθητών σε επικίνδυνα σημεία

Αναλαμβάνει τον έλεγχο προσέγγισης των μαθητών σε επικίνδυνα σημεία (προσόψεις κτιρίων, στύλους, ηλεκτροφόρα καλώδια κ.λπ.) για την αποφυγή τυχόν τραυματισμών.

3.4.4.7  Ομάδα Υποστήριξης ΑμεΑ

  • Κατευθύνονται μέλη της στην αίθουσα που βρίσκεται το Άτομο με Αναπηρία
  • Βοηθούν το Άτομο με Αναπηρία να εκκενώσει την αίθουσα διδασκαλίας και το σχολικό κτίριο μετά το πέρας της σεισμικής δόνησης.
  • Μεριμνούν για την κάλυψη τυχόν αναγκών του στο χώρο καταφυγής.

4                   Διοργάνωση Ασκήσεων Ετοιμότητας

Οι ασκήσεις ετοιμότητας δίνουν τη δυνατότητα να αποκτηθεί η ενδεδειγμένη αντισεισμική στάση και συμπεριφορά των μαθητών, εκπαιδευτικών και διοικητικού προσωπικού και να βελτιωθούν οι δεξιότητές τους. Η πρώτη άσκηση ετοιμότητας του σχολείου θα πραγματοποιηθεί με την έναρξη κάθε σχολικού έτους και θα ακολουθήσουν δύο ακόμα, μία ανά τρίμηνο, σύμφωνα με τις σχετικές εγκυκλίους και τα αντίστοιχα έγγραφα. Στο ημερολόγιο ασκήσεων ετοιμότητας (Παράρτημα Στ) θα καταγράφονται οι πραγματοποιηθείσες ασκήσεις.

Η έναρξη της άσκησης/της προσομοίωσης της δόνησης καθώς και το τέλος της προσομοίωσης της δόνησης            γίνεται με τον ακόλουθο συνθηματικό ήχο: εκπομπή της σειρήνας του σχολείο.

 Σε περίπτωση πραγματικού σεισμού η ίδια δόνηση αποτελεί το έναυσμα εκκίνησης σχετικών ενεργειών.

4.1            Άσκηση κατά τη διάρκεια διδασκαλίας

  • Ο εκπαιδευτικός διατηρεί την ψυχραιμία του και ζητά να καλυφθούν οι μαθητές κάτω από τα θρανία κρατώντας με το χέρι τους το πόδι του επίπλου και να μείνουν σε αυτή τη θέση μέχρι να τελειώσει ο σεισμός. Ο ίδιος καλύπτεται κάτω από την έδρα.
  • Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί που δεν βρίσκονται σε αίθουσα διδασκαλίας και δεν υπάρχει τραπέζι, γραφείο ή θρανίο στο χώρο που βρίσκονται, πρέπει να σκύψουν και να πλησιάσουν στο δάπεδο όσο το δυνατόν μακριά από επικινδυνότητες, προστατεύοντας το κεφάλι και τον αυχένα τους με τα χέρια τους.
  • Μόλις ακουστεί ο προαναφερόμενος συνθηματικός ήχος λήξης του σεισμού, ο εκπαιδευτικός ζητά από τους μαθητές να σηκωθούν και ο ίδιος κατευθύνεται προς την πόρτα εισόδου-εξόδου της αίθουσας για να ελέγξει το διάδρομο.
  • Όταν έρθει η σειρά της συγκεκριμένης αίθουσας να εκκενώσει το κτίριο (σύμφωνα με το Σχέδιο), ζητά από τους μαθητές να είναι ήρεμοι και προσεκτικοί, και να τους παροτρύνει να ακολουθήσουν την προσχεδιασμένη πορεία με τάξη και ψυχραιμία, προκειμένου να βγουν στο προαύλιο, μένοντας ο ίδιος πίσω απ? αυτούς. Ο εκπαιδευτικός εκκενώνει την αίθουσα αφού πρώτα πάρει μαζί του το βιβλίο ύλης, το απουσιολόγιο και την κατάσταση με τα στοιχεία των γονέων και κηδεμόνων των μαθητών.
  • Εάν κατά τη διάρκεια της εκκένωσης του σχολικού κτιρίου εκδηλωθεί κάποιος νέος σεισμός, θα πρέπει να ακολουθηθεί από όλους εκ νέου η οδηγία αυτοπροστασίας: “Μένω στο χώρο που βρίσκομαι, Σκύβω, Καλύπτομαι και παραμένω στη θέση μου μέχρι να τελειώσει ο σεισμός”. Μετά το πέρας του σεισμού θα συνεχιστεί η διαδικασία εκκένωσης.
  • Όταν οι μαθητές συγκεντρωθούν στο προαύλιο, ο εκπαιδευτικός τους καταμετρά.
  • Εάν το προαύλιο δεν αποτελεί τον κατάλληλο χώρο καταφυγής θα πρέπει να μετακινηθούν οι μαθητές σε άλλο προεπιλεγμένο χώρο καταφυγής, ανά ομάδες των 30 ατόμων περίπου με τη συνοδεία εκπαιδευτικών.
  • Οι Ομάδες ενεργούν σύμφωνα με τις αρμοδιότητες που τους έχουν ανατεθεί στο Σχέδιο.
  • Στην περίπτωση που διακοπεί η λειτουργία των σχολείων οι μαθητές πρέπει να παραληφθούν από τους γονείς ή τους κηδεμόνες τους από τους προκαθορισμένους στο σχολικό Σχέδιο χώρους καταφυγής
  • Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί που βρίσκονται στον αύλειο χώρο παραμένουν εκεί. Δεν πλησιάζουν τις προσόψεις του κτιρίου και άλλες επικινδυνότητες.
  • Οι εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί στους ορόφους, οι επιμελητές τους και οι τυχόν υπάρχοντες μαθητές εφαρμόζουν τις σχετικές οδηγίες αυτοπροστασίας ανάλογα με το χώρο που βρίσκονται.
  • Μόλις ακουστεί ο προαναφερόμενος συνθηματικός ήχος λήξης του σεισμού, οι εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί και οι επιμελητές εκκενώνουν το κτίριο σύμφωνα με το Σχέδιο του Σχολείου. Οι επιμελητές παίρνουν μαζί τους το απουσιολόγιο και την κατάσταση με τα στοιχεία των γονέων και κηδεμόνων των μαθητών.
  • Προσεισμικά οι εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί θα μεριμνούν καθημερινά για την υποχρεωτική εκκένωση των αιθουσών, κατά τη διάρκεια του διαλείμματος, ώστε να μην υπάρχουν μαθητές στις αίθουσες.

4.2            Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος

4.3             Διαδικασία Εκκένωσης του κτιρίου

Σε ότι αφορά στην διαδικασία εκκένωσης όλοι οι εκπαιδευτικοί είναι υπεύθυνοι για την εκκένωση της αίθουσας στην οποία διδάσκουν την ώρα του σεισμού σύμφωνα με τις οδηγίες που υπάρχουν παρακάτω.

Μετά το πέρας της σεισμικής δόνησης εφαρμόζεται η διαδικασία εκκένωσης των αιθουσών ανά όροφο που περιγράφεται στο Παράρτημα Α, ακολουθώντας την αρχή της εγγύτητας των αιθουσών σε σχέση με την έξοδο, δηλαδή εκκενώνονται πρώτα τα τμήματα και οι πτέρυγες που βρίσκονται πλησιέστερα στο κάθε κλιμακοστάσιο.

Ο χώρος συγκέντρωσης του Σχολείου μετά το σεισμό είναι: η πλευρά του προαυλίου εμπρός της κεντρικής εισόδου του κτιρίου, κατά μήκος της περίφραξης και σε απόσταση ασφαλείας από αυτήν. Οι μαθητές που κατά την εκδήλωση του σεισμού βρίσκονται μόνοι τους σε διαδρόμους, στο γυμναστήριο ή στις τουαλέτες, μετά το πέρας του σεισμού θα πρέπει να βγουν στο προαύλιο και να κατευθυνθούν στον προαναφερόμενο χώρο με μεγάλη προσοχή, αποφεύγοντας να προσεγγίσουν τις προσόψεις του κτιρίου.

Αμέσως μετά την έξοδο των μαθητών από το κτίριο και τη συγκέντρωσή τους στον προκαθορισμένο χώρο συγκέντρωσης (Παράρτημα Α), ο εκπαιδευτικός κάθε τμήματος θα καταμετρήσει τους μαθητές, προκειμένου να βεβαιωθεί ότι όλοι οι παρόντες στην αίθουσα μαθητές βρίσκονται στο προαύλιο. Σε περίπτωση σεισμού κατά την ώρα του διαλείμματος ο καθηγητής που θα κάνει την καταμέτρηση των μαθητών θα είναι ο διδάσκων της επόμενης ακριβώς ώρας.

Στη συνέχεια ο κάθε εκπαιδευτικός θα αναφέρει στο Διευθυντή και στην Ομάδα Αναζήτησης Ατόμων την τυχόν απουσία μαθητών από το χώρο καταφυγής, ώστε να ελεγχθούν οι διάδρομοι, οι αίθουσες και οι τουαλέτες για την ανεύρεση των απόντων μαθητών.

Οι Ομάδες ενεργούν σύμφωνα με τις αρμοδιότητες που τους έχουν ανατεθεί στο Σχέδιο.

Προσοχή: Οι μαθητές δεν θα πάρουν μαζί τους τις τσάντες τους κατά την εκκένωση του κτιρίου, παρά μόνο τα κατάλληλα για την εποχή ρούχα κ.λπ.

4.4            Αξιολόγηση Άσκησης

Μετά από κάθε άσκηση ακολουθεί αξιολόγησή της από τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς, έτσι ώστε να επισημανθούν τυχόν προβλήματα ή αδυναμίες στο επί χάρτου Σχολικό Σχέδιο και να προταθούν βελτιώσεις. Είναι στην κρίση του Διευθυντή η συμμετοχή των μαθητών στην αξιολόγηση της άσκησης.

5                   Ενημέρωση Μαθητών – Εκπαιδευτικών – Γονέων

Για την εμπέδωση των προαναφερομένων πρέπει να υπάρξει σχετική ενημέρωση των μαθητών και των εκπαιδευτικών για τις ενδεδειγμένες στην περίπτωση εκδήλωσης σεισμού οδηγίες προστασίας, ώστε να αποφευχθεί τυχόν πανικός και τραυματισμοί.

Οι γονείς και κηδεμόνες θα πρέπει να γνωρίζουν ότι σε περίπτωση που ανακοινωθεί διακοπή της λειτουργίας των σχολικών μονάδων θα πρέπει να παραλάβουν τα παιδιά τους από τον προεπιλεγμένο χώρο καταφυγής του σχολείου.

6                   ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ

6.1            ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α- Διαδικασία Εκκένωσης της Σχολικής Μονάδας

Ο ΧΩΡΟΣ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗΣ

Ο χώρος καταφυγής οριοθετείται στη ανατολική πλευρά του προαυλίου, κατά μήκος της περίφραξης της νότιας πλευράς και σε απόσταση ασφαλείας από αυτή ως εξής: :

ΘΕΣΗ Α, το γήπεδο βόλεϊ για τα τμήματα Α΄, Β΄, Γ΄ και ΘΕΣΗ Β, το παλιό σκάμμα για τα τμήματα Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄ διότι έτσι:

  • Εξασφαλίζεται η ανεμπόδιστη προσέγγισή του από τους μαθητές.
  • Βρίσκεται μακριά από μαντρότοιχους και το ίδιο το σχ. κτίριο (>10μ) αλλά και γραμμές ηλεκτρικού ρεύματος.
  • Οι μαθητές δεν κινδυνεύουν από πτώσεις στοιχείων (στύλοι, δέντρα, κάγκελα κ.λπ.).
  • Η δυναμικότητα του χώρου είναι τουλάχιστον 2m2 ανά άτομο.
  • Εξασφαλίζεται η επιτήρηση, παρακολούθηση και προσφορά βοήθειας στους μαθητές.

Ο Χώρος Συγκέντρωσης γνωστοποιείται στους γονείς των μαθητών και γίνεται υπενθύμιση ότι πρέπει να παραλάβουν τα παιδιά τους, προσερχόμενοι πεζοί στο χώρο του σχολείου, φροντίζοντας να σταθμεύσουν τα οχήματά τους κατά το δυνατόν μακριά από αυτό, ώστε να μη παρεμποδίσουν τη διέλευση των οχημάτων Α΄ Βοηθειών ή των πυροσβεστικών οχημάτων.

ekenosi ayli

Εκκένωση Κτηρίου

Το κτίριο εκκενώνεται με ευθύνη του διδάσκοντα αφού ελέγξει το διάδρομο και την εκκένωση των προηγούμενων από τη δική του αιθουσών. (θέση Α ή θέση Β)., στο χώρο συγκέντρωσης σύμφωνα με το σχεδιάγραμμα εκκένωσης που είναι αναρτημένο σε κάθε αίθουσα. με την ακόλουθη σειρά:

  • Οι Μαθητές που βρίσκονται στο ισόγειο – ημιυπόγειο (Με την ακόλουθη σειρά Αίθουσες 1, 2,3,4,5,8,7,6

isogeio
Οι μαθητές που βρίσκονται στον 1ο όροφο

Εκκενώνονται πρώτα τα τμήματα και οι πτέρυγες που βρίσκονται πλησιέστερα σε θύρες οδεύσεις διαφυγής και κλιμακοστάσια, με την ακόλουθη σειρά: Αίθουσες: 8, 7, 6, 5, 4, 1, 2, 3

1os orofos

  • Οι μαθητές που βρίσκονται στον 2ο όροφο:

Εκκενώνονται πρώτα τα τμήματα και οι πτέρυγες που βρίσκονται πλησιέστερα σε θύρες οδεύσεις διαφυγής και κλιμακοστάσια, με την ακόλουθη σειρά: Αίθουσες: 14, 16, 17, 15, 13,9, 12, 11, 10

2o orofos

6.2            ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β – Πίνακας Μέτρων Αντισεισμικής Προστασίας

(Ανάρτηση σε αίθουσες)

Ενέργειες Αντισεισμικής Προστασίας

Κατά τη διάρκεια του σεισμού

Διατήρησε την ψυχραιμία σου.

Ακολούθησε τις οδηγίες του εκπαιδευτικού.

Καλύψου αμέσως κάτω από το θρανίο σου κρατώντας με το χέρι σου το πόδι του, εάν την ώρα του σεισμού βρίσκεσαι μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας.

Προφυλάξου κατάλληλα ανάλογα με τη θέση που βρίσκεσαι την ώρα του σεισμού (π.χ. διάδρομο, τουαλέτα), σύμφωνα με την οδηγία: «Μένω στο χώρο που βρίσκομαι, Σκύβω, Καλύπτομαι, Κρατιέμαι», εάν δεν βρίσκεσαι σε αίθουσα διδασκαλίας. Εάν δηλαδή στο χώρο που βρίσκεσαι δεν υπάρχει γερό ξύλινο τραπέζι ή γραφείο για να καλυφθείς, πλησίασε στο δάπεδο και κάλυψε το κεφάλι και τον αυχένα με τα χέρια σου.

Παράμεινε προφυλαγμένος για όσα δευτερόλεπτα διαρκέσει ο σεισμός.

Παράμεινε στον αύλειο χώρο, μακριά από τις όψεις του κτιρίου, εάν βρίσκεσαι στο προαύλιο κατά τη διάρκεια της σεισμικής δόνησης.

Μετά το τέλος του σεισμού

Προετοιμάσου για την εκκένωση της αίθουσας σύμφωνα με τις οδηγίες του εκπαιδευτικού.

Εκκένωσε την αίθουσά σου και το σχολικό κτίριο γρήγορα και με τάξη, όταν δοθεί η σχετική οδηγία, σύμφωνα με το Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης του Σχολείου σου, χωρίς να τρέχεις.

Παράμεινε μαζί με το τμήμα σου στο προαύλιο και βοήθησε τον εκπαιδευτικό να πάρει παρουσίες. Σε περίπτωση που ανακοινωθεί απόφαση διακοπής της λειτουργίας του Σχολείου θα παραμείνεις στο χώρο καταφυγής έως ότου να έρθουν οι γονείς ή ο κηδεμόνας σου να σε παραλάβει.

Εάν βρεθείς μόνος σου εντός του σχολικού κτιρίου π.χ. διάδρομο, τουαλέτα (εκτός αίθουσας διδασκαλίας), και δεν υπάρχει γερό ξύλινο τραπέζι ή γραφείο για να καλυφθείς, πλησίασε στο δάπεδο και κάλυψε το κεφάλι και τον αυχένα με τα χέρια σου. Μετά το πέρας της σεισμικής δόνησης εκκένωσε το σχολικό κτίριο σύμφωνα με το Σχέδιο του Σχολείου, δηλαδή κατευθύνσου στο προαύλιο του Σχολείου ώστε να βρεις το τμήμα σου.

Εάν κατά τη διάρκεια της εκκένωσης του κτιρίου εκδηλωθεί νέα σεισμική δόνηση, προφυλάξου κατάλληλα ανάλογα με τη θέση που βρίσκεσαι (κλιμακοστάσιο, διάδρομο κ.α.), σύμφωνα με την οδηγία: «Μένω στο χώρο που βρίσκομαι, Σκύβω, Καλύπτομαι, Κρατιέμαι». Μετά το πέρας του σεισμού αυτού συνέχισε κανονικά την εκκένωση του σχολικού κτιρίου.

Ακολούθησε τις οδηγίες των εκπαιδευτικών σου και μην πλησιάζεις επικίνδυνα σημεία (προσόψεις του κτιρίου, στύλους κ.λπ.).

6.3            ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Γ- Πίνακας εκπαιδευτικού και διοικητικού προσωπικού του σχολείου

Βλέπε : http://5dim-veroias.ima.sch.gr/?page_id=100

6.4            ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Δ. Πίνακας Ομάδων Εργασίας

ΓΕΝΙΚΟΣ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ

Διευθυντής, Υποδ/ντης

ΟΜΑΔΑ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΣΧΕΔΙΟΥ

Διευθυντής, Υποδιευθυντής, Σύλλογος Διδασκόντων

ΟΜΑΔΑ ΠΑΡΟΧΗΣ ΠΡΩΤΩΝ ΒΟΗΘΕΙΩΝ

ΟΜΑΔΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ- ΕΛΕΓΧΟΥ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ ΣΕ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ ΣΗΜΕΙΑ

 

ΟΜΑΔΑ ΠΥΡΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

ΟΜΑΔΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΔΙΚΤΥΩΝ- ΑΠΟΚΤΑΤΑΣΤΑΣΗ ΒΛΑΒΩΝ

ΟΜΑΔΑ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ ΑΤΟΜΩΝ

ΟΜΑΔΑ ΦΥΛΑΞΗΣ ΑΡΧΕΙΟΥ ΣΧΟΛΕΊΟΥ

ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΑΜΕΑ

ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΜΕ ΑΡΜΟΔΙΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ

Διευθυντής- Υποδιευθυντής

Ενέργειες Ομάδων

Γενικός Υπεύθυνος για τις Ενέργειες Διαχείρισης του Σεισμικού Κινδύνου ή άλλου έκτακτου περιστατικού:

Ο/η Διευθυντής/ντρια με αναπληρωτή τον/την Υποδιευθυντή/ντρια αναλαμβάνει:

  • Το συντονισμό όλων των σχετικών ενεργειών για την ασφαλή εκκένωση του σχολικού κτιρίου σύμφωνα με το Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης για Σεισμό.
  • Την επικοινωνία με την Προϊσταμένη Αρχή για να ενημερώσει και να ενημερωθεί σχετικά, και άλλους φορείς όταν κριθεί αναγκαίο.
  • Τη μέριμνα για την παραμονή των μαθητών στο χώρο καταφυγής έως ότου ενημερωθεί για τις περαιτέρω ενέργειες από τους αρμοδίους. Σε περίπτωση που ανακοινωθεί απόφαση διακοπής της λειτουργίας των σχολείων μεριμνά για την ασφαλή παραμονή των μαθητών στο χώρο καταφυγής έως ότου τους παραλάβουν οι γονείς τους.

Ομάδα Παροχής Πρώτων Βοηθειών

  • Παρέχει πρώτες βοήθειες σε οποιονδήποτε έχει σχετική ανάγκη.
  • Συγκεντρώνει τους τραυματίες που μπορούν να μετακινηθούν σε πρόσφορο σημείο διακομιδής, κοντά στην έξοδο του κεντρικού προαύλιου του σχολείου, ενώ τους βαριά τραυματισμένους τους παρέχει βοήθεια στη θέση που βρίσκονται, έως ότου φτάσει το Ε.Κ.Α.Β.

Ομάδα Πυρασφάλειας

  • Παρεμβαίνει για την κατάσβεση μικροεστιών πυρκαγιάς.
  • Ελέγχει επίσης την κατάσταση του καυστήρα κεντρικής θέρμανσης και ενημερώνει το Διευθυντή για τυχόν προβλήματα ή βλάβη.

Ομάδα Αποκατάστασης Βλαβών-Ελέγχου Δικτύων

  • Ελέγχει τα Δίκτυα.
  • Μεριμνά για τη διακοπή της ηλεκτροδότησης και της ύδρευσης του σχολείου.

Ομάδα Αναζήτησης Ατόμων που δεν έχουν παρουσιαστεί στο χώρο καταφυγής

  • Εντοπίζει μαθητές ή εκπαιδευτικούς που δεν έχουν παρουσιαστεί στο χώρο καταφυγής και είναι ίσως τραυματισμένοι ή εγκλωβισμένοι.
  • Συνεργάζεται με την Ομάδα Παροχής Πρώτων Βοηθειών.

Ομάδα Φύλαξης του Αρχείου του σχολείου

  • Μεριμνά για τη φύλαξη του αρχείου και των φορητών περιουσιακών στοιχείων του σχολείου (π.χ. υπολογιστές, προβολείς κ.λπ.) μέχρι την αποκατάσταση της ασφάλειάς τους ή τη μεταφορά τους σε ασφαλές μέρος.

Ομάδα Ασφάλειας-Ελέγχου Προσέγγισης μαθητών σε επικίνδυνα σημεία

  • Αναλαμβάνει τον έλεγχο προσέγγισης των μαθητών σε επικίνδυνα σημεία (προσόψεις κτιρίων, στύλους, ηλεκτροφόρα καλώδια κ.λπ.) για την αποφυγή τυχόν τραυματισμών.

Υποστήριξη ΑμεΑ

  • Κατευθύνονται μέλη της στην αίθουσα που βρίσκεται το Άτομο με Αναπηρία.
  • Βοηθούν το Άτομο με Αναπηρία να εκκενώσει την αίθουσα διδασκαλίας και το σχολικό κτίριο μετά το πέρας της σεισμικής δόνησης.
  • Μεριμνούν για την κάλυψη τυχόν αναγκών του στο χώρο καταφυγής.

Παρατήρηση: Σε περίπτωση ανάγκης κατά τη λειτουργία του Ολοήμερου Σχολείου τον και συντονισμού των ενεργειών για την εφαρμογή του αναλαμβάνουν ο υπεύθυνος του ολοημέρου και οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν την συγκεκριμένη ημέρα και ώρα σύμφωνα με το σχέδιο που εκπονήθηκε.

6.5            ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ε Ημερολόγιο Ασκήσεων Ετοιμότητας

Α/Α Ημερομηνία Άσκησης Ώρα Άσκησης Αξιολόγηση*

*Να αξιολογηθούν οι χρόνοι εκκένωσης της σχολικής μονάδας

 

Αξιολόγηση Άσκησης

Μετά από κάθε άσκηση ακολουθεί αξιολόγησή της από τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς, έτσι ώστε να επισημανθούν τυχόν προβλήματα ή αδυναμίες στο επί χάρτου Σχολικό Σχέδιο και να προταθούν βελτιώσεις. Είναι στην κρίση του Διευθυντή η συμμετοχή των μαθητών στην αξιολόγηση της άσκησης.

6.6            ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΣΤ – Χρήσιμα Τηλέφωνα

ΓΝ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΒΕΡΟΙΑΣ

 Αστυνομικό

Τμήμα

Βέροιας Πυροσβεστική Δημαρχείο 2331351100100

2331076643

199

2331068400

2331068401

23310684022331350500

2331350516

2331350632ΕΚΑΒΔΕΗ

 ΔΕΥΑΒΔΗΜ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ1662331020400

105023313218142331062355

6.7            ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ζ – Σχετικές Εγκύκλιοι ? Έγγραφα

Έγγραφο Ο.Α.Σ.Π. 824/11-4-2012: «Διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου στις Σχολικές Μονάδες» (www.oasp.gr)

Έγγραφο Γ.Γ.Π.Π. 2450/9-4-2012: «Σχεδιασμός και δράσεις Πολιτικής Προστασίας για την αντιμετώπιση κινδύνων από την εκδήλωση σεισμικών φαινομένων» (www.gscp.gr)

?Εγκύκλιος Γ.Γ.Π.Π. 4648/6-7-2009: «Σχεδιασμός και δράσεις Πολιτικής Προστασίας για την αντιμετώπιση κινδύνων από την εκδήλωση σεισμικών φαινομένων» (www.gscp.gr)

?Έγγραφο ΣΕΠΕΔ/ Τμήμα Αγωγής Υγείας και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/ΥΠΔΒΜΘ, 148037/14-11-2008: «Μέτρα για την Αντιμετώπιση Σεισμών ? Πυρκαγιών ? Πλημμυρών»

?Έγγραφο ΠΑΜ/ΠΣΕΑ/ΥΠΔΒΜΘ, 180/18-11-2008: «Οργάνωση Πολιτικής Άμυνας Σχολικών Μονάδων»

Έγγραφο ΠΑΜ/ΠΣΕΑ/ΥΠΔΒΜΘ, 137/17-3-2011: «Υπενθύμιση εφαρμογής μέτρων οργάνωσης της πολιτικής προστασίας όλων των εν γένει εκπαιδευτικών ιδρυμάτων»

6.8            ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Η – Πρόγραμμα εκπαίδευσης Προσωπικού

α) Ανά τακτά χρονικά διαστήματα γίνεται εκπαίδευση Α’ Βοηθειών από ιατρό της Δ/νσης Υγείας της Περιφερειακής Ενότητας ή άλλης υγειονομικής μονάδας.

β) Κάθε           (εξάμηνο, χρόνο,κλπ.) γίνεται εκπαίδευση πυρασφάλειας από την Πυροσβεστική Υπηρεσία .

Ο αρχηγός ΔΑΙ είναι υπεύθυνος για την οργάνωση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων.


6.9            ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι- Πίνακας Προβλεπόμενου Υλικού

Σειρήνα χειροκίνητη ?
Ηλεκτρικό κουδούνι ?
Φακός μπαταρίας ?
Σφυρίχτρες ?
Ομάδας Πυρασφάλειας ?
Φορητοί πυροσβεστήρες διοξειδίου του άνθρακα ή ξηράς σκόνης(ανάλογα με τους χώρους) ?
Φτυάρια ?
Τσεκούρια ή λοστούς σιδερένιους ?
Σκαπάνια με κοντάρι ?
ΣΧΟΛΙΚΟ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ ?
Οινόπνευμα. ?
Φυσιολογικό ορό (500ml) και amp για καθαρισμό τραυμάτων και ματιών σε περίπτωση εισόδου ξένου σώματος. ?
Betadine για αντισηψία τραυμάτων. ?
Αντιισταμινή αλοιφή (π.χ. fenistil) για τσιμπήματα εντόμων. ?
Αλοιφή για εγκαύματα. ?
Βαμβάκι. ?
Λευκοπλάστ σε ρολό (5cm). ?
Handsaplast σε διάφορα μεγέθη. ?
Αυτοκόλλητα ράμματα (steri-strips). ?
Παγοκύστες. ?
Γάντια ελαστικά (Latex). ?
Ψυκτικό σπρέι. ?
Ελαστικοί επίδεσμοι (5, 7 και 10cm). ?
Πιεστικοί αιμοστατικοί επίδεσμοι. ?
Τριγωνικός επίδεσμος για ακινητοποίηση άνω άκρου. ?
Γάζες αποστειρωμένες σε πακετάκια των 5Χ5 και 10Χ10 cm. ?
Aιμοστατικό λάστιχο, ψαλίδι, σύριγγες, θερμόμετρο, λαβίδα, παραμάνες. ?
Αλοιφή (Rhinolex) για ρινορραγία. ?
Παυσίπονα (π.χ. Depon, Ponstan) σε ταμπλέτες και σιρόπι. ?
Κορτιζόνη (Solu-Cortef) για αντιμετώπιση αλλεργικού Shock. ?
Νάρθηκες και Αυχενικό κολάρο για ακινητοποίηση κακώσεων του σκελετού ?